W lipcu 1997 r. Nowogardzki Dom Kultury po raz pierwszy „gościł” Szczecińskie Lato Filmowe – szeroko znaną ogólnopolską imprezę z ogromnymi tradycjami. Jej pomysłodawca i dyrektor Doland Paszkiewicz - znawca i entuzjasta kina oraz ówczesna dyrektor Nowogardzkiego Domu Kultury Marianna Mielewczyk zadbali, aby repertuar był obszerny i zróżnicowany. Obok filmów dokumentalnych i komedii można było obejrzeć najnowsze produkcje światowej kinematografii, a nawet filmy propagandowe z okresu PRL-u. W kolejnych trzech edycjach SLF promowano również polską twórczość filmową, a w Nowogardzie gościli m.in. Jacek Bromski, Ewa Gawryluk i Jan Wieczorkowski.
W 2000 roku organizatorzy z Nowogardu, z dyrektor NDK Mirosławą Przybyłek na czele, podjęli się samodzielnej organizacji festiwalu i nadali mu wariantowy charakter, łącząc w harmonijną całość film, muzykę i malarstwo. Wtedy też powstała oficjalna nazwa wydarzenia: Międzynarodowy Festiwal Filmu Muzyki Malarstwa. W programie V MFFMM znalazły się m. in.: przegląd filmów niemieckich, filmy fabularne i dokumentalne poświęcone twórczości muzycznej i malarskiej, prezentacje i dyskusje prowadzone przez krytyków i twórców, Sylwetka Wielkiego Polskiego Reżysera - przegląd najważniejszych filmów Janusza Morgensterna, premierowe filmy prezentowane przez dystrybutorów, Konkurs o Złoty i Srebrny „Laur Cisowy 2001” – nagrody przyznane przez publiczność dla najciekawszych dwóch filmów festiwalu, IV Międzynarodowy Plener Malarski, plenerowe koncerty muzyki jazzowej i filmowej oraz spektakle teatralne i kabaretowe z udziałem znanych zespołów i wykonawców, warsztaty filmowe dla młodzieży z Polski i Niemiec, seminarium gospodarcze w Kulicach.
Niektóre z pozycji kontynuowane są do dziś, takie jak: Plener Malarski (od 1998), plenerowe koncerty i widowiska teatralne, warsztaty artystyczne dla młodzieży oraz Nagroda za Wybitne Osiągnięcia Reżyserskie.
W 2001 roku do oficjalnej nazwy dołączyła bardziej artystyczna – „Lato z Muzami”, a kolejne edycje poszerzyły znacząco ofertę warsztatową dla młodzieży. W 2002 roku po raz pierwszy młodzi artyści zgłębiali tajniki sztuki malarskiej pod okiem profesjonalistów z Polski i Niemiec. W czasie festiwalu odbywały się również warsztaty filmowe, w których udział wzięła młodzież z Polski i z Niemiec, a wykładowcami byli specjaliści z Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. W 2003 roku do programu festiwalu weszły na stałe warsztaty teatralne zakończone widowiskiem plenerowym. Dwa lata później młodzież kształciła się na zajęciach filmowych, teatralnych, malarskich, fotograficznych, teatru tańca, nauki gry na instrumentach, a w 2006 roku, podczas jubileuszowej X edycji Lata z Muzami oferta warsztatowa obejmowała: malarstwo, film, fotografię, teatr tańca, wokal oraz teatr ognia i w tej formule wpisała się na stałe w program festiwalu.
Od 2011 roku organizacją Lata z Muzami zajęła się nowa dyrektor Nowogardzkiego Domu Kultury, Aneta Drążewska, która w 2013 roku powierzyła stanowisko dyrektora artystycznego festiwalu Krzysztofowi Spórowi - dziennikarzowi zajmującemu się szeroko pojętą tematyką filmową i medialną, promotorowi i animatorowi kultury filmowej, jurorowi krajowych i międzynarodowych festiwali filmowych. Tu nastąpił przełom - sukcesywnie odwiedza nas coraz więcej gości związanych ze światem filmu, odbywa się coraz więcej spotkań, prelekcji. Budujące jest to, że z roku na rok coraz więcej widzów uczestniczy w Lecie z Muzami (w roku 2019 liczba przekroczyła 12 tys.).
Punktem kulminacyjnym festiwalu jest coroczne honorowanie wybitnego polskiego reżysera, nagrodą za wybitne osiągnięcia reżyserskie. Tą nagrodą jest Honorowy Laur Cisowy, wręczany reżyserom od roku 2001 r.