BYĆ KIMŚ (Polska 2023, 27’)

REŻYSERIA: Michał Toczek. OBSADA: Sebastian Stankiewicz, Jowita Budnik, Klara Bielawka

Wiktor to zwykły facet, elektryk, który wprowadza się z rodziną do nowego mieszkania. Wkrótce bohaterowie dowiadują się, że mieszkanie należało kiedyś do Lecha Wałęsy. Żona Wiktora, Sylwia, postanawia zmienić ich nowy dom w muzeum, a męża w odtwórcę roli byłego prezydenta. Jej obsesja zmusza Wiktora do konfrontacji z legendą Lecha Wałęsy.

Jedna z najlepszych krótkometrażowych polskich produkcji 2023 roku, doceniona m.in. na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym i na 42. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”.

 

  CHLEB I SÓL (Polska 2022, 96’)

REŻYSERIA: Damian Kocur. OBSADA: Tymoteusz Bies, Jacek Bies, Dawid Piejko

Upalne lato, leniwie płynący czas, hip-hopowy freestyle, chłopaki z tatuażami i zalotne dziewczyny, z którymi lepiej nie zadzierać. Tak właśnie wygląda miejsce z czasów młodości, do którego wraca Tymek – student warszawskiej Akademii Muzycznej przygotowujący się do rozpoczęcia światowej kariery jako pianista. Jest tu też jego matka oraz brat Jacek i koledzy z dawnych dni przesiadujący na osiedlu. Tymek pojawia się tu jednak tylko na chwilę – po wakacjach rusza na zachód Europy, gdzie otrzymał stypendium. Ta krótka wizyta w zupełności wystarczy, aby poznał centralny punkt spotkań lokalnej młodzieży jakim jest nowo powstały bar z kebabem. Chłopaki z osiedla dobrze żyją z obcokrajowcami, ale są drobne wyjątki. Z czasem konflikt zaostrza się. Spirala strachu i zagrożenia zaczyna się nakręcać, a Tymek znajdzie się w samym jej centrum.

 

  DWORZEC GDAŃSKI (dokumentalny, Polska 2007, 55’)

REŻYSERIA: Maria Zmarz-Koczanowicz. SCENARIUSZ: Teresa Torańska

Próba zmierzenia się z bolesnymi wydarzeniami roku 1968 - wybuchem antysemickiej histerii, która doprowadziła do masowego wyjazdu z Polski obywateli żydowskiego pochodzenia. Od 20 lat emigranci spotykają się w izraelskim kurorcie Aszkelon położonym nad Morzem Śródziemnym. Od ich wyjazdu minęło 37 lat, a Polska jest nadal obecna w ich domach. Opowieści emigrantów wzbogacono unikalnymi materiałami archiwalnymi.

 

  GUCZO. NOTATKI Z ŻYCIA (dokumentalny, Polska 2020, 76’)

REŻYSERIA: Maria Zmarz-Koczanowicz.

Pełna archiwalnych smaczków historia wyklętego przez rodzinę arystokraty, żyjącego w burzliwych czasach człowieka o wielu twarzach i talentach. Kim tak naprawdę był August Zamoyski? Czerpiącym pełnymi garściami z życia miłośnikiem kobiecego piękna, sportowcem, rzeźbiarzem, obywatelem świata? Utkana z niezwykłych materiałów opowieść o jego życiu i twórczości spleciona jest ze współczesnym wątkiem, dokumentującym sprowadzenie prac Zamoyskiego do Polski. Umiejętnie wyeksponowane, są w filmie Marii Zmarz-Koczanowicz równie ważne jak fascynujący życiorys tego nietuzinkowego artysty.

 

  KOBIETA NA DACHU (Polska 2022, 96’)

REŻYSERIA: Anna Jadowska. OBSADA: Dorota Pomykała, Adam Bobik, Bogdan Koca

Mira Napieralska to sześćdziesięcioletnia kobieta, która na co dzień pracuje jako położna. Jest świetna w swoim fachu, a jeszcze lepsza w ukrywaniu własnych potrzeb i uczuć. Również w życiu prywatnym skupia się przede wszystkim na innych – mężu oraz dorosłym synu. Czasem jedynie wymyka się na dach swojego bloku, żeby zapalić papierosa. Te drobne, niepozorne gesty to jedyny moment, gdy Mira robi coś dla siebie. Kiedy kolejny poranek rozpoczyna się od rutynowych czynności, trudno przypuszczać, że to właśnie tego dnia kobieta zrobi coś, czego nikt po niej by się nie spodziewał. Wydarzenie to może mieć poważne konsekwencje prawne, ale być może pozwoli, by dojrzała bohaterka w końcu spojrzała na swoje życie z innej perspektywy.

„Kobieta na dachu” to aktorski popis Doroty Pomykały, która za tę rolę dostała Orła, ale doceniona została także m.in. na nowojorskim Tribeca Film Festival.

 

  KAŻDY WIE KTO ZA KIM STOI (dokumentalny, Polska 1983, 6’)

REŻYSERIA: Maria Zmarz-Koczanowicz.

Spojrzenie na Polskę "kolejkową" - fragmenty stereotypowych dialogów zarejestrowanych w gigantycznej kolejce przekształcają się w surrealistyczny bełkot. Debiut filmowy laureatki.

 

  MIAŁO CIĘ NIE BYĆ (Polska 2023, 90’)

REŻYSERIA: Jakub Michalczuk. OBSADA: Sonia Szyc, Borys Szyc

Opowieść o młodej, 17-letniej dziewczynie, która konfrontując się z trudnym życiowym tematem, wkracza do świata ojca, z którym od dawna nie utrzymuje kontaktów. To zderzenie dwóch pokoleń i całkowicie różnych sposobów patrzenia na świat daje nadzieję na porozumienie, poznanie się na nowo i odbudowanie zepsutych relacji.

 

  MIASTO NOCĄ. POWRÓT RZEŹNIKA Z NIEBUSZEWA (thriller, Polska 2023, 122’)

REŻYSERIA Paweł Lewandowski OBSADA: Marcin Laskowski, Zdzisław Dolata, Mariusz Kałamarz

Zwykłą szarą codzienność przerywa zabójstwo młodej dziewczyny, które staje się początkiem serii brutalnych morderstw. Owiane złą sławą Niebuszewo, znów zaczyna wzbudzać strach wśród mieszkańców Szczecina. Miejscowa policja zaś zostaje wystawiona na próbę. Okazuje się jednak kompletnie bezradna w obliczu działania tajemniczego mordercy, który umiejętnie wykorzystuje wadliwość systemu. Jak zatem powstrzymać zabójcę i przerwać ciąg makabrycznych zdarzeń?

 

  MOJA SIOSTRA (dokumentalny, Polska 2023, 30’)

REŻYSERIA: Mariusz Rusiński

Reżyser kieruje obiektyw kamery na swoich najbliższych w najbardziej intymnych chwilach i próbuje wychwycić punkty zapalne oraz źródła konfliktów i braku wzajemnego zrozumienia.

 

  NIEBEZPIECZNI DŻENTELMENI (komedia/kryminał, Polska 2022, 107’)

REŻYSERIA: Maciej Kawalski. OBSADA: Tomasz Kot, Marcin Dorociński, Andrzej Seweryn, Wojciech Mecwaldowski, Sebastian Stankiewicz

Jest rok 1914. Tadeusz Boy-Żeleński (Tomasz Kot), Witkacy (Marcin Dorociński), Joseph Conrad (Andrzej Seweryn) i Bronisław Malinowski (Wojciech Mecwaldowski) - cztery znakomitości zakopiańskiej bohemy - budzą się po mocno zakrapianej, całonocnej hulance. Głowy pękają im od kaca, nikt nic nie pamięta, a sytuacji nie poprawiają znalezione na podłodze zwłoki nieznanego mężczyzny. Dodatkowo do drzwi domu dobijają się właśnie stróże prawa… Rozpoczyna się wyścig z czasem, w którym bohaterowie muszą uwolnić się nie tylko od podejrzeń, ale także od równie niebezpiecznych środowiskowych plotek i jak najszybciej wyjaśnić zagadkę tajemniczej śmierci. Na ich drodze staje między innymi nietuzinkowy policjant, zafascynowany światem małych żołnierzyków (Sebastian Stankiewicz). „Niebezpieczni dżentelmeni” to sprawnie zrealizowana, awanturnicza opowieść z barwnymi postaciami (te często cytują swoje własne dzieła!), scenografią oraz kostiumami z epoki. Film doskonale oddaje ducha Młodej Polski - pełnego plotek i używek, tętniącego życiem świata artystycznej bohemy, której nieobce były idee patriotyczne i niepodległościowe.

 

  OSIEM GÓR (Le otto montagne, dramat, Włochy/Belgia/Francja/Wielka Brytania, 147’)

REŻYSERIA: Felix van Groeningen, Charlotte Vandermeersch. OBSADA: Alessandro Borghi, Luca Marinelli, Filippo Timi

Trzydziestoletni Pietro decyduje się zostawić za sobą życie dużego miasta i wyjechać w góry. Nie odnajduje się w swoim dotychczasowym, pełnym zgiełku życiu, chociaż sam nie potrafi określić czego mu brakuje. Prawdziwie wolny i szczęśliwy czuł się jedynie w dzikich Alpach, gdzie spędzał w dzieciństwie każde lato. Zaszczepiona w nim miłość do gór i odkrywania nowych ścieżek każe mu wyruszyć w świat, w którym nowe znajomości i stare przyjaźnie staną się ścieżką do odnalezienia siebie.

„Osiem gór”, najnowszy film twórcy „Mojego pięknego syna”, to ekranizacja bestsellerowej powieść Paulo Cognettiego. Jednak sercem opowieści jest uchwycona z wrażliwością obrazów Terrence'a Malicka relacja człowieka z przepiękną, majestatyczną i nieposkromioną naturą. Zdjęciom inspirowanym „Into the Wild” udało się oddać zarówno monumentalną, magnetyczną siłę gór, jak ich intymną stronę, gdzie kolejne kroki, milczenie, czas i właściwa miara to sposób na życie. „Osiem gór” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu siebie, naturze i miłości – platonicznej, ale mocniejszej niż jakakolwiek skała, na którą można by się wspiąć.

 

  SŁOŃ (dramat, Polska 2022, 89’)

REŻYSERIA: Kamil Krawczycki. OBSADA: Jan Hrynkiewicz, Paweł Tomaszewski, Ewa Skibińska

Bartek prowadzi małe gospodarstwo na Podhalu. Kiedy opuścił ich ojciec, jego matka się załamała, wówczas to on musiał zostać głową rodziny. Pewnego dnia umiera ich sąsiad i jego syn Dawid przyjeżdża na pogrzeb. Bartek fascynuje się Dawidem i jego beztroską. Pierwsza miłość zmusza go do podjęcia decyzji, czy jest już gotowy, żeby sięgnąć po swoją wolność

 

 ULA (dokumentalny, Polska 2023, 72’)

REŻYSERIA: Agnieszka Iwańska

„To jest kolebka naszej ukochanej muzyki. Tam musimy się sprawdzić” – w taki sposób Michał Urbaniak przekonał polską wokalistkę jazzową Urszulę Dudziak, żeby wyruszyła z nim na podbój USA. Film jest zapisem tej fascynującej i burzliwej podróży, opowiadanej zza kadru przez samą artystkę – skądinąd wyborną gawędziarkę. Jego tworzywem są archiwalia przybliżające PRL lat 60. czy Nowy Jork w latach 70. i 80. oraz sama muzyka. Słuchając scatowych wokaliz, poznajemy Dudziak jako kobietę, imigrantkę i przede wszystkim nadzwyczajną artystkę, tworzącą z największymi osobowościami jazzu.

Film zdobył nagrodę główną w konkursie DocFilmMusic na 63. Krakowskim Festiwalu Filmowym.

 

  URZĄD (dokumentalny, Polska 1986, 16’)

REŻYSERIA: Maria Zmarz-Koczanowicz.

Film należący do gatunku określanego mianem "kina społecznej skargi". Podobnie jak inne filmy z tej grupy, również "Urząd dotyka bolesnych, codziennych spraw, utrudniających lub nawet uniemożliwiających egzystencję części społeczeństwa. Bohaterami tego filmu są komornicy, ludzie zajmujący się egzekucją dóbr materialnych zgodnie z wyrokami wydanymi przez odpowiednie instancje. Wykonawców tych decyzji nie interesują ich "ofiary" - działają według sformalizowanych przepisów, nierzadko uciekając się do podstępu i przemocy. Główna nagroda na Krakowskim Festiwalu Filmowym.