Już po raz piąty Festiwalowi Lato z Muzami towarzyszyć będzie Konkurs Filmowa Młoda Polska. Widzów i jurorów czekają filmowe spotkania z debiutantami za kamerą i mistrzami aktorskimi przed nią. Zwycięzca otrzyma Grand Prix i 2 500 złotych. Do rywalizacji zakwalifikowało się 14 nowych polskich produkcji.

 

22. Festiwal Filmu / Muzyki / Malarstwa Lato z Muzami w Nowogardzie odbędzie się w dniach 16 – 22 lipca 2018. 

 

5. KONKURS FILMOWA MŁODA POLSKA:
LISTA ZAKWALIFIKOWANYCH FILMÓW

 

HARMONOGRAM PROJEKCJI W KINIE ORZEŁ NOWOGARDZKIEGO DOMU KULTURY (projekcie z jury, otwarte są również dla publiczności)

 

18 LIPCA (środa)

 

BLOK I (godz. 13.00) [83 min]

„Na drodze”, reż. Bartosz Nowacki, Alistan Productions, 2017, 24 min
„Wonder Girls”, reż. Anastazja Dąbrowska, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2018, 21 min

„Wakacje”, reż. Filip Bojarski, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2018, 16 min
„Dziku”, reż. Kamila Chojnacka, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2018, 22 min

BLOK II (godz. 15.30) [103 min]
„Drżenia”, reż. Dawid Bodzak, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2018, 21 min
„Atlas”, reż. Maciej Kawalski, Studio Munka-SFP, 2018, 28 min
„Heimat”, reż. Emi Buchwald, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2017, 24 min

„Users”, reż. Jakub Piątek, Studio Munka-SFP, 2018, 30 min

 

19 LIPCA (czwartek)

BLOK III (godz. 13.00) [70 min]

„Córka”, reż. Mara Tamkovich, Warszawska Szkoła Filmowa, 2018, 25 min
„Odbicie”, reż. Emilia Zielonka, Studio Munka-SFP, 2018, 30 min
„Kobieta budzi się rano”, reż. Olga Chajdas, Wild Mouse Production, 2017, 15 min

BLOK IV (godz. 15.30) [80 min]

„Sweet Home Czyżewo”, reż. Jakub Radej, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2017, 28 min
„Relax”, reż. Agnieszka Elbanowska, Studio Munka-SFP, 2018, 26 min
„1410”, reż Damian Kocur, Gigant Films, 2018, 26 min

 

 5. KONKURS FILMOWA MŁODA POLSKA - PEŁNE OPISY FILMÓW

 

„1410”, reż Damian Kocur, Gigant Films, 2018, 26 min
Nowy film Damiana Kocura, ubiegłorocznego laureata Krakowskiego Festiwalu Filmowego (Srebrny Lajkonik) za „Nic nowego pod słońcem”. W „1410” reżyser zajmuje się kinem historycznym, robiąc to w charakterystyczny dla siebie sposób, we współpracy z aktorami-naturszczykami.
Jest rok 1410. Napięcie między Królestwem Polski a Wielkim Zakonem Krzyżackim osiąga swój punkt krytyczny. Wezwany przez polskiego króla Władysława Jagiełłę kwiat rycerstwa polskiego rusza w stronę północnych ziem Polski. W lipcu dochodzi do jednej z największych bitew średniowiecznej Europy.

 

„Atlas”, reż. Maciej Kawalski, Studio Munka-SFP, 2018, 28 min
Przebojowa obsada (w niej m.in. Tomasz Kot oraz Marian Opania), zdjęcia Pawła Dyllusa („Jestem mordercą”, „Chce się żyć”) i muzyka Łukasza Targosza („Botoks”, „Diagnoz”, „Pakt”, „Wataha”, „Magiczna zima Muminków”). Reżyserią zajął się Maciej Kawalski, którego debiutancki scenariusz pełnometrażowy „The Clearing” dostał się do prestiżowego programu Sundance Screenwriters Lab Semi-Finals.
Do nieco szalonego szpitala psychiatrycznego, przyjęty zostaje tajemniczy pacjent (Tomasz Kot) – nie odzywa się do nikogo i całymi dniami stoi z rękami w górze. Poza pseudonimem  „Atlas” nie wiadomo o nim nic, a takie zagadki są zawsze najbardziej intrygujące…

 

„Córka”, reż. Mara Tamkovich, Warszawska Szkoła Filmowa, 2018, 25 min
Urodzona w Mińsku na Białorusi i wykształcona na Uniwersytecie Warszawskim (dziennikarstwo) oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej (reżyseria) Mara Tamkovich zdobyła już międzynarodowe uznanie shortem „Równanie”, który był pokazywany m.in. w Gdyni, Londynie, Nowym Jorku i Moskwie. W swoim nowym filmie opowiada o Piotrze i jego córce Kamili. W dniu szesnastych urodzin bohater zastaje swoją córkę nieprzytomną, w kałuży krwi. Od tej chwili ich życie nigdy nie będzie już takie, jak wcześniej. Dla Piotra będzie to najpoważniejszy egzamin z ojcostwa.


„Drżenia”, reż. Dawid Bodzak, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2018, 21 min
Film uhonorowany Grand Prix w Konkursie Międzynarodowym na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Clermont-Ferrand we Francji. Forma i treść przenikają się tworząc niepowtarzalną historię nastolatka, który zmaga się ze swoimi wewnętrznymi wątpliwościami. „Chcieliśmy zrobić film, który poprzez swoją konstrukcję zbuduje wewnętrzny świat bohatera – chłopaka nie rozumiejącego, co się z nim dzieje. Te wewnętrzne drżenia prowadzą go do sprawdzania własnych i cudzych granic. Nie dają mu spokoju i jednocześnie zarażają świat dookoła niego. Przenikają też na różnych poziomach strukturę filmu” – w wywiadzie dla „Magazynu Filmowego SFP” mówi sam reżyser.
Wyobraź sobie, że jesteś w lesie, jest ciemno, cicho, zupełnie nie pamiętasz, dlaczego tam się znalazłeś. Bardzo chcesz stamtąd wyjść, ale nagle słyszysz, obok siebie wycie. Coś biegnie w twoją stronę i czegoś szuka, a ty siedzisz w miejscu. Nie ruszasz się, bo nie chcesz, żeby cię zauważyło. Nagle, obok w mroku, pojawia się wilk, a za nim drugi i trzeci, otaczają cię. Co robisz?

 

„Dziku”, reż. Kamila Chojnacka, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2018, 22 min
Muzyka łagodzi obyczaje – film Kamili Chojnackiej przypomina, że to popularne powiedzenie jest w stu procentach prawdziwe. Lekko i z pomysłem przedstawiona historia zderzenia dwóch światów. Młody, 19-letni Krzysztof, stały bywalec siłowni i osiedlowy zawadiaka, zatrudnia się w firmie ochroniarskiej, skąd trafia na Festiwal Muzyki Operowej. Dystans bohatera do świata klasyki zmniejsza się, gdy pierwszy raz słyszy arię. Poruszony nieznaną dotychczas muzyką, postanawia rozpocząć lekcje śpiewu. Świat opery zmienia nie tylko jego gusta, ale także cały styl życia bohatera.

 

„Heimat”, reż. Emi Buchwald, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2017, 24 min

Emi Buchwald dała się już poznać jako zdolna dokumentalistka – jej film „Nauka” zdobył kilkadziesiąt nagród na festiwalach w Polsce i za granicą. Z powodzeniem radzi sobie również w fabule. Za „Heimat” otrzymała już m.in. Nagrodę dla najlepszej etiudy fabularnej na Festiwalu Filmów Szkoły Filmowej w Łodzi – Łodzią po Wiśle oraz II Nagrodę w Konkursie Polskim na Short Waves Festival w Poznaniu.
Dość specyficzna pięcioosobowa rodzina spotyka się na komisariacie w małej miejscowości. Dorosłe dzieci muszą zeznawać przeciwko mężczyźnie, który pobił ich ojca. Sytuacja zbiegła się z momentem, kiedy najmłodsza z rodzeństwa, 20-letnia Nastka, wyprowadziła się z domu, a rodzice zostali sami.

 

„Kobieta budzi się rano”, reż. Olga Chajdas, Wild Mouse Production, 2017, 15 min
Olga Chajdas ukończyła już pracę nad swoim pełnometrażowym debiutem – „Niną”. Film miał swoją światową premierę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie i otrzymał tam nagrodę w konkursie VPRO Big Screen. Obecnie czeka na polską premierę. „Kobieta budzi się rano” powstała wcześniej. Reżyserka i scenarzystka mierzy się tu z jednym z największych tematów tabu w społeczeństwie, tworząc opowieść o alienacji, samotności i zatracaniu siebie. W głównej roli występuje Iza Kuna – takiej jej do tej pory nie oglądaliśmy.
Bohaterka, Kobieta, któregoś wieczoru, podczas kolacji wyłącza się. Jakby jakiś przewód się przepalił, ale nikt tego nie zauważył. Po kolacji po cichu, jakby bezwiednie zabija córkę i męża. Nic nie czuje. Kładzie się spać. Następnego dnia budzi się… Tu dopiero film się zaczyna.

 

„Na drodze”, reż. Bartosz Nowacki, Alistan Productions, 2017, 24 min
Zanim Bartosz Nowacki postanowił rozpocząć samodzielną karierę reżyserską, pracował na planach m.in. u Andrzeja Wajdy („Wałęsa. Człowiek z nadziei”) i Michała Rosy („Czas honoru”). Z powodzeniem realizuje filmy reklamowe. „Na drodze” to jego debiut. Mierzy się w nim z thrillerem. Do pomysłu przekonał m.in. Magdalenę Boczarską, Szymona Bobrowskiego i Adama Bobika. Film zdobył już duże uznanie w USA, gdzie prezentowany był m.in. na LA Shorts International Film Festival, Boston Film Festival, Another Hole in the Head Festival czy San Francisco Independent Film Festival.

Podczas długiej podróży kobieta zabiera autostopowicza. Mężczyzna od samego początku nie wzbudza zaufania, a kobieta, czując niepokój i narastające zagrożenie, postanawia zabrać kolejną osobę. W zamkniętej przestrzeni auta między trójką nieznajomych nawiązuje się pełna napięcia gra. Wszyscy skrywają tajemnice, które ujawniając się małymi krokami, doprowadzą do tragicznych w skutkach wydarzeń.

 

„Odbicie”, reż. Emilia Zielonka, Studio Munka-SFP, 2018, 30 min
Poprzedni film Emilii Zielonki, „Odbicie” zdobył kilkanaście nagród na polskich i zagranicznych festiwalach, w tym w Pusan, Brnie, New Brunswick czy Tiranie. Wówczas w bardzo trudnej życiowej sytuacji reżyserka postawiła dwoje młodych bohaterów. W „Odbiciu” kieruje kamerę na matkę (w tej roli Agata Buzek) i jej córkę (Monika Mielnicka).
Film utrzymany jest w konwencji kina drogi – nie jest to jednak tylko podróż matki i córki, a wędrówka w głąb ich toksycznej relacji. To także historia o dojrzewaniu obu kobiet do bycia ze sobą, ale i do rozstania.

„Relax”, reż. Agnieszka Elbanowska, Studio Munka-SFP, 2018, 26 min

Agnieszka Elbanowska, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, Roma Tre University oraz Szkoły Wajdy, doktorantka Szkoły Filmowej w Łodzi, ma już na swoim koncie wiele nagradzanych w Polsce i na świecie dokumentów. W „Pierwszym Polaku na Marsie” przedstawiła postać pana Kazimierza, który stara się o udział w historycznej misji Mars One. W „Polonezie” przyjrzała się uczestnikom konkursu na twórczą prezentację własnej postawy patriotycznej. W rozpoczynającej dopiero swoje festiwalowe życie fabule „Relax” zabiera nas do tytułowego domu wczasowego. Jego dyrektor postanawia skorzystać z oferty Urzędu Do Spraw Cudzoziemców, wspomaganego przez dotacje unijne, i przekształcić swoją działalność na ośrodek dla uchodźców. W dzień spodziewanego przyjazdu nowych mieszkańców, kiedy wszystko wydaje się być gotowe, zaczynają pojawiać się nieoczekiwane komplikacje.

 

„Sweet Home Czyżewo”, reż. Jakub Radej, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2017, 28 min
Jakub Radej pracował już jako asystent reżysera m.in. na planie filmów „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego i „Konwój” Macieja Żaka. Rozgłos zdobył własnym dokumentem – „Proch”, który zdobył kilkadziesiąt nagród w Polsce i na świecie. Jego produkcje gościły m.in. w Bilbao, Los Angeles i Cambridge. W „Sweet Home Czyżewo” podejmuje temat powrotu do Polski.
Doba z życia chłopaka, który wraca ze Stanów do rodzinnego miasteczka. Po kilkuletniej emigracji zarobkowej Marcin (Adam Bobik) zamierza otworzyć interes życia. Ma know-how i dolary na start. Czy uda mu się jednak odbudować relację z dawną miłością, Krysią?

 

„Users”, reż. Jakub Piątek, Studio Munka-SFP, 2018, 30 min
Reżyser Jakub Piątek dał się już poznać jako autor takich dokumentów, jak „Matka” (pokazywany na ponad 50 międzynarodowych festiwalach) czy „One Man Show”. Obecnie rozwija pełnometrażowy film hybrydowy „Film dla mojej mamy”. W „Users” rozwija temat zainspirowany zachowaniami ludzi w internecie… „Zaintrygowało mnie pytanie, które pada u Piotra Stasika w ‘21 x Nowy Jork’: czy to technologia sprawia, że tak, a nie inaczej zachowujemy się w sieci, czy raczej pozwala, żebyśmy w końcu „byli sobą”?” – mówi w rozmowie z „Magazynem Filmowym SFP”.
Jedna noc. Przypadkowo spotykamy się na czacie. Algorytm łączy nas w parę. Szansa jak jeden do kilkudziesięciu tysięcy. Tu czas płynie trochę inaczej. Ciekawe ile można przeżyć w jedną noc? Podobno internet to ostatnia strefa prawdziwej wolności. Jeśli wszystko wolno, to od czego zaczniemy? Jest tylko jedna zasada: coś mi się nie spodoba, znudzisz mnie, zawiedziesz – przełączam cię. Chcę coś poczuć. Można tu coś poczuć?

 

„Wakacje”, reż. Filip Bojarski, Szkoła Filmowa w Łodzi, 2018, 16 min
Filip Bojarski wykształcenie filmowe łączy z wiedzą z zakresu kognitywistyki, którą studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jego wcześniejszy short – „W grudniu po południu” pokazywany był na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni i w Koszalinie – na festiwalu Młodzi i Film.
Jego „Wakacje” to wyjątkowo… wakacyjny film, zagrany po śląsku. W klimat najlepiej wprowadza Ludwik Jerzy Kern słowami: „Lato, lato, lato czeka / Razem z latem czeka rzeka / Razem z rzeką czeka las / A tam ciągle nie ma nas”. W zaskakującej roli w filmie pojawia się Paweł Deląg.

 

„Wonder Girls”, reż. Anastazja Dąbrowska, Wydział Radia i Telewizji UŚ, 2018, 21 min

Anastazja Dąbrowska, absolwentka WRiTV UŚ w Katowicach, ze swoimi wcześniejszymi filmami gościła m.in. na festiwalach IDFA w Amsterdamie, DOK Leipzig, Krakowskim Festiwalu Filmowym czy FerFilm w Kosowie. Obecnie pracuje nad dokumentem „Ostatnia dzika rzeka” w Studiu Munka-SFP. W fabule „Wonder Girls” przedstawia nam dziewczyny, które pozostają bez opieki dorosłych. Nie ma tu nadzoru, zakazów. Wydaje się, że to marzenie każdego nastolatka, chyba że nie ma wyboru. Nikol wraz ze swoją młodszą siostrą Oliwką może poczuć to na własnej skórze. A dojrzewanie potrafi dać w kość każdemu.

 

22. Festiwal Filmu / Muzyki / Malarstwa Lato z Muzami w Nowogardzie odbędzie się w dniach 16 – 22 lipca 2018. Więcej informacji na stronie: www.festiwal.ndk.pl

 

 

ORGANIZATORAMI WYDARZENIA SĄ: BURMISTRZ NOWOGARDU ORAZ NOWOGARDZKI DOM KULTURY